سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای عایشه ! فروتن باش که خداوند متعال، فروتنان را دوست می دارد و گردن کشان را دشمن می دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

نقدی بر مراسم ها و جشن های دانش آموزی

ارسال‌کننده : * گـــل نرگس * در : 95/11/28 11:22 صبح

 

هوالرحمن

سلام علیکم

نفس ایجاد یک جو شاد ، با نشاط و مناسب در میان درس های مختلف و فشار درسی وارده ، عمل و کار و فعالیت بسیار خوب ، متفاوت  و مفیدی است لکن برخی حواشی و برخی کارشکنی ها و بعضا برخی اعمال که در عین نادرست بودن و ترویح موارد نا معتبر و نا درست  به زعم عده ای صحیح است ، باعث به انحراف کشیده شدن این فرصت مناسب برای نشر و آموزش و تعلیم و پرورش و یا حتی باعث اندوه قلبی دانش آموزان می شود گرچه هدف این نیست و جشن هایی نظیر دهه ی فجر ، جشن پیروزی انقلاب اسلامی ، جشن های دینی و مذهبی نظیر عید غدیر خم ، ولادت ائمه ی اطهار علیهم السلام  ، جشن های ملی و آیینی و سنتی نظیر یلدا ، نوروز  و ... صرفا برای ایجاد یک محیط با نشاط ، آشنایی با مفاهیم دینی ، بزرگان و آئین و سنت ملی و ... است اما برخی موارد باعث نرسیدن به این هدف می شود .

مواردی نظیر اجبار دانش آموز به انجام برخی کار های خلاف میل ایشان ، نظیر مجری گری در صورتی که دانش آموز سال سوم یا سال چهارم ترجیح می دهد بجای نمایش یا مجری گری و تمرین برای این ها به موارد مهم تر و آینده ساز تری نظیر امتحانات نهایی و کنکور بپردازد ، البته این جریان مرز باریکی با اقداماتی به ظاهر ناخوشایند برای دانش آموز اما در اصل و باطن شیرین و شخصیت ساز برای مقابله با ترس صحبت در جمع و عدم اعتماد به نفس و تعادل میان درس و تفریح دارد که باید به آن توجه شود . 

مواردی نظیر این مورد باعث ایجاد یک احساس اندوه و احساس بد نسبت به آن جشن یا آن مناسبت می شود ، آن هم به طور ناخودآگاه . 

برخی موارد نظیر مناسبات دینی و مذهبی نیازمند تفکر عمیق تر و عمل بهتری می باشند برای مثال در برخی مکان ها به انحرافات وارد شده در دین یا برخی مسایل نادرستی که در دین وارد شده بها داده شده و صرفا بدلیل مطابق میل انسانی و مطابق نظر عده ای خاص بودن ، از گفتن مسئله ی اصلی و صحیح پرهیز می شود و این باوجود این مسئله می باشد که اسلام اصلی و چهره ی واقعی اسلام بسیار شیرین تر و دل نشین تر از اسلام عرضه شده ی نادرست امروزی است . مناسبات دینی نیازمند حضور یک متخصص می باشند و یا اگر امکان این مسئله نیست می توان از متخصصین کمک گرفت ( از طریق تماس با مراجع پاسخگویی قم ، استفاء و ... ) برای مثال دف زدن در میلاد عزیزان و بزرگان دین و یا بعضا گیتار ! با خواندن مداحی !!! در چنین مراسم هایی ( که حتی صاحبان اصلی این مراسم ( علیهم السلام ) از این امر رضایت ندارند ) از طرف مراجع بزرگوار دینی رد شده و حرام دانسته شده که متاسفانه برخی مدارس به بهانه ی جذب ، از راه های نادرست استفاده می کنند اما باید توجه داشت که هدف ، وسیله را توجیه نمی کند .

در مراسم هایی مثل صبح گاه ، اقتضای زمان و شرایط دانش آموز ایستادن به مدت طولانی برای مثال سی یا حتی چهل و پنج دقیقه آن هم در ابتدای صبح نیست کما اینکه در هر شرایط و زمانی درست نیست فردی ایستاده نگاه داشته شود و شما نشسته و صحبت کنید . این حرف تاثیر نخواهد داشت هیچ ، اثر منفی هم خواهد گذاشت !( البته اگر به مسئله ی حق الناس نیز  توجه نشود و فقط جنبه ی روانشناسی در نظر گرفته شود ! ) 

برخی مدارس به سبب رفع تکلیف مراسم را بسیار سطحی برگزار کرده که گاها باعث زدگی و یا خستگی دانش آموزان شده و برخی دیگر صرفا برای تبلیغ نام مدرسه به مراسم های بسیار پر هزینه و تجملاتی که دانش آموز را از درس دور کرده و از حد تعادل لازمه خارجند ، می پردازند .

برخی دیگر هم دانش آموز را به هزینه های سنگین و کار های غیر معقول وا می دارند . 

برخی مدارس هم به گزارش های جعلی و دروغین اکتفا می کنند و ترجیح می دهند تا زمان مراسم را برای کلاس های درسی صرف کنند که باید توجه داشت درس خواندن محض ، باعث خستگی ، زدگی و یا حتی افت خواهد شد کما اینکه بسیاری از مدارس بجای زنگ ورزش ، تاریخ ، جغرافی ، دفاعی یا ...  دروس دیگری را جایگزین کرده اند اما اداره برنامه ای را دارد که در آن ساعت های استاندارد به چشم می خورد . 

باید توجه داشت که تمامی لحظات عمر ، فرصت یادگیری است نه فقط در سر کلاس و تمامی شرایط و حالات پیش رو و پیش آمده، آموزنده هستند نه فقط فرمول های نوشته شده روی تخته ، حال می توان از این ها استفاده ی درست و مفید کرد و یا خیر !

جشن ها و مراسم ها نیز از این قاعده جدا نیستند . 

در پایان تشکر می کنم برای انتخاب افرادی برای نظر خواهی که بطور مستقیم با این جریان همراه هستند و مسلما نظرات سازنده تری خواهند داشت و اقدام شما برای پیگیری این مسائل سبب بهبود و رشد و کمال بیشتری خواهد شد .

متشکرم که شنونده ی حرف های حقیر بودید . 

ساجده شیرین فرد 

نوزده بهمن ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج 

یاعلی ...

 

 

ــــ

+ بگذریم از آنکه این نقد را تکه تکه کردند و تنها قسمت هایی را که دلخواه بود حذف نکرده و چاپ کردند ! مهم آن است که مطلبی که باید ، گفته شد . 




کلمات کلیدی :

ابزار وبمستر